سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طرز تهیه آش رشته برای 15 نفر

آش رشته، یکی از غذاهای سنتی و محبوب ایرانیان، همیشه در دل مردم جای خاصی دارد. این آش نه تنها به عنوان وعده اصلی بلکه به عنوان پیش‌غذا نیز سرو می‌شود. در ماه رمضان، آش رشته به عنوان غذایی دلپذیر برای افطار انتخاب می‌شود و در فصول سرد سال، به ویژه محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند. همچنین، در مناسبت‌های ویژه‌ای مثل شب یلدا، چهارشنبه سوری و سیزده به در، این خوراک خوشمزه در سفره‌ها دیده می‌شود. اگر شما هم قصد پختن این آش لذیذ را دارید با ما همراه باشید تا مواد لازم برای آش رشته برای 15 نفر و همچنین طرز تهیه آن را بررسی کنیم.


دستور پخت آش رشته برای 15 نفر

آش رشته یکی از غذاهای محبوب و سنتی ایرانی است که به ویژه در مراسم‌های نذری تهیه می‌شود. در اینجا مراحل کامل و دقیق تهیه این آش خوشمزه را برای 15 تا 20 نفر آورده‌ایم.

مرحله اول: خیساندن حبوبات

برای جلوگیری از نفخ حبوبات، نخود و لوبیا را از یک شب قبل خیس کنید و هر چند ساعت یک بار آب آنها را عوض کنید. عدس را فقط 2 ساعت قبل از پخت بخیسانید، چرا که نفخ کمتری دارد.

مرحله دوم: پختن نخود و لوبیا

نخود و لوبیا را به صورت جداگانه بپزید. توجه داشته باشید که آنها را آنقدر نپزید که له شوند. پخت آنها به مدت 30 تا 40 دقیقه کافی است.

مرحله سوم: آماده کردن پیاز داغ

پیازها را پوست کنده و بشویید، سپس به صورت خلالی خرد کنید. در یک قابلمه روغن داغ کنید و پیازها را در آن سرخ کنید. کمی زردچوبه به پیازها اضافه کنید تا عطر و طعم خوبی پیدا کنند. مراقب باشید پیازها نسوزند، سپس آنها را از روغن خارج کرده و کنار بگذارید.

مرحله چهارم: تهیه سیرداغ و نعناع داغ

سیرها را پوست کنده، بشویید و به صورت نگینی ریز خرد کنید. سیرها را در روغن کمی تفت دهید، سپس نعناع خشک را اضافه کرده و یک یا دو بار هم بزنید. بلافاصله تابه را از روی حرارت بردارید، زیرا نعناع زود می‌سوزد.

مرحله پنجم: پختن عدس

عدس‌ها را پس از خیساندن بشویید و در قابلمه‌ای که قرار است آش را در آن بپزید، بریزید. نصف قابلمه را آب اضافه کنید و حرارت را ملایم کنید. صبر کنید تا عدس‌ها نیم‌پز شوند که این مرحله حدود 30 تا 40 دقیقه طول می‌کشد.

مرحله ششم: اضافه کردن سبزی آش

سبزی آش را به صورت ریز خرد کنید. وقتی عدس‌ها نیم‌پز شدند، سبزی خرد شده، نخود، لوبیا و برنج را به قابلمه اضافه کنید. سپس آب قلم را نیز داخل قابلمه بریزید. در این مرحله درب قابلمه را نگذارید و هر 5 دقیقه یک بار آش را هم بزنید تا مواد به خوبی پخته شوند.

مرحله هفتم: اضافه کردن رشته آش

زمانی که عدس‌ها کاملاً پخته شدند، وقت اضافه کردن رشته آش است. رشته‌ها را به 2 الی 3 قسمت تقسیم کنید و به آرامی از بالای قابلمه اضافه کنید. توجه داشته باشید که رشته‌ها را یکجا در وسط قابلمه نریزید؛ دست خود را بالای قابلمه نگه‌دارید و رشته‌ها را در تمام نقاط آش پخش کنید. به طور مداوم آش را هم بزنید تا رشته‌ها به هم نچسبند. می‌توانید کمی زردچوبه نیز برای عطر و رنگ به آش اضافه کنید.

وقتی رشته‌ها نرم شدند، مقداری از پیاز داغ و مخلوط سیر داغ و نعناع داغ را داخل آش بریزید و هم بزنید. سپس کمی از آش را بچشید و نمک و فلفل را به آن اضافه کنید. بعد حرارت را خاموش کرده و درب قابلمه را بگذارید. اجازه دهید آش به مدت 20 الی 30 دقیقه بماند تا جا بیفتد. اگر آش شما خیلی سفت شد، کمی آب قلم یا آب جوش اضافه کنید و روی حرارت بگذارید تا یکی دو قل بزند.

مرحله هشتم: سرو آش رشته

آش را در ظرف‌های سرو بکشید و روی آن را با کشک رقیق شده با آب، پیاز داغ و مخلوط سیر داغ و نعناع داغ تزئین کنید. سپس آن را به مهمانان ارائه دهید و از طعم لذیذ آن لذت ببرید.

با رعایت این مراحل، آش رشته‌ای خوشمزه و جاافتاده برای 15 تا 20 نفر آماده خواهید کرد که می‌تواند دل همگان را شاد کند.


برای تهیه انواع سبزیجات خشک به صورت فله و بسته بندی از سایت بالسی می توانید با شماره 09128939218 تماس بگیرید.



فوت و فن خوشمزه شدن آش رشته

برای خوشمزه تر شدن آش رشته می توانید نکات زیر را در نظر بگیرید.

1- برای پخت آش نذری حتماً از آب قلم (گاو یا گوسفند) استفاده کنید تا طعم و قوام بهتری داشته باشید.

2- قلم را یک روز قبل با کمی نمک، فلفل سیاه، پیاز و برگ بو مزه‌دار کرده و بپزید و سپس آب آن را در آش استفاده کنید.

3- کشک را با مقداری آب جوش حل کنید و در نیمی از آن زعفران دم‌کرده بریزید تا رنگ آن زرد شود.

4- هرچه مواد آش بیشتر باشد، احتمال ته‌گرفتن آن نیز بیشتر است؛ بنابراین، در حین پخت آش را مداوم هم بزنید.

5- حبوبات را در حین پخت نمک نزنید تا سریع‌تر بپزند.

6- از قابلمه‌ای با گنجایش بیشتر از حجم مواد اولیه استفاده کنید تا در حین پخت سر نرود.

7- قبل از اضافه کردن سبزی، کمی نمک به آش بزنید تا رنگ سبزی‌ها حفظ شود.

8- سبزی‌ها را خیلی ریز خرد نکنید؛ آن‌ها باید در آش معلوم باشند.

9- حبوبات را به اندازه‌ای بپزید که له نشوند، زیرا در آش ظاهر خوبی ندارند.

10- به یاد داشته باشید که آب قلم، رشته و کشک نمک دارند؛ پس در افزودن نمک مراقب باشید.

11- عدس را حتماً در قابلمه آش بپزید تا رنگ طبیعی آب آش حفظ شود.

12- سبزی آش باید کاملاً بدون ساقه باشد.

13- در شهرهای مختلف ایران، آش رشته با انواع سبزی و نسبت‌های مختلف درست می‌شود.

14- برای خوش‌عطر شدن می‌توان از ترخون و مرزه استفاده کرد یا به جای اسفناج، از برگ چغندر بهره برد.