سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لیست ادویه های پرکاربرد و ضروری در آشپزی

لیست ادویه‌ های پرکاربرد و ضروری در آشپزی

ادویه‌ ها با رایحه و رنگ ‌های متنوع و خواص دارویی مختلف، بهترین چاشنی برای خوش‌ طعم و خوش ‌بو کردن غذاها هستند. هدف از مصرف ادویه ‌ها تنها طعم ‌دار کردن غذا نیست؛ بلکه ادویه‌ ها موجب کاهش مصرف نمک در هنگام طبخ نیز می ‌شوند. با اضافه کردن بهترین ادویه‌ ها به غذای خود، علاوه بر بهبود طعم، می ‌توانید از فواید سلامتی آن‌ها نیز بهره‌ مند شوید. در این مطلب شما را با انواع ادویه‌ جات و لیست ادویه جات پرکاربرد و ضروری و همچنین فواید آن ‌ها آشنا خواهیم کرد.

لیست ادویه های ضروری  

ادویه‌ های ضروری در خانه بسته به سلیقه هر فرد متفاوت هستند. اما اگر می‌ خواهید از تمامی ادویه‌ های ضروری در خانه آگاه باشید، باید لیست کاملی از آن‌ ها در اختیار داشته باشید تا بدانید کدام ادویه‌ ها را بیشتر می ‌پسندید. در ادامه لیستی از انواع ادویه ها و همچنین فواید آن ها را شرح خواهیم داد.

زردچوبه

زردچوبه دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی است و از کل سیستم ایمنی بدن حمایت می ‌کند. این ادویه به سلامتی پوست و قلب کمک می‌ کند و همچنین برای حفظ وزن مفید است. زردچوبه تنها منبع خوراکی کورکومین است. کورکومین موجود در زردچوبه در کاهش درد و التهاب موثرتر از داروهای آسپرین و ایبوپروفن است و در کاهش سلول‌ های سرطانی تاثیر بیشتری نسبت به بسیاری از داروها دارد.

فلفل سیاه

فلفل سیاه دارای خواص بسیاری است که می ‌توان به خاصیت جلوگیری از چاقی و مشکلات شکمی اشاره کرد. این ادویه به کاهش کلسترول نیز کمک می ‌کند. فلفل سیاه را می ‌توانید به عنوان طعم ‌دهنده قبل از پخت، در حین پخت، یا بعد از آن به غذا اضافه کنید.

کاری

ادویه کاری یکی از معروف ‌ترین ادویه ‌ها در آشپزی است، که از ترکیب چند ادویه مختلف تشکیل شده و به طور گسترده در آشپزی هندی استفاده می ‌شود. این ادویه نه تنها در هند بلکه در کشور های دیگر نیز برای افزودن طعم و عطر به غذاها مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

زنجبیل

قرن‌ هاست که از زنجبیل برای درمان تورم و حالت تهوع استفاده می ‌شود. زنجبیل خاصیت دفع سموم نیز دارد. می ‌توانید زنجبیل را به نوشیدنی ‌های خود اضافه کنید و بعد از هر وعده غذایی مصرف کنید.

برگ بو

برگ بو، طعم و رایحه‌ای خاص به غذا می ‌بخشد. این گیاه دارای ویتامین‌های     A و C است و خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی، ضد باکتریایی، و ضد قارچی دارد که در درمان برخی بیماری‌ ها مفید است. روغن برگ بو می ‌تواند التهابات و ورم ‌های بدن را کاهش دهد.

زیره

زیره گیاهی با طبع گرم است و خاصیت ضد نفخ دارد. این گیاه باعث هضم آسان غذا، افزایش سوخت و ساز بدن می ‌شود. مصرف زیره در کنار ورزش و رژیم غذایی مناسب، می ‌تواند به کاهش وزن کمک کند.


برای تهیه انواع ادویه جات به صورت فله و بسته بندی در سایت بالسی با شماره   09128939218   تماس بگیرید.


تخم خردل

اضافه کردن خردل به غذا به تقویت متابولیسم و سوزاندن چربی کمک می‌ کند. یک قاشق چایخوری پودر تخم خردل خالص بسیار انرژی ‌زاست.

گشنیز

گشنیز می ‌تواند به عنوان یک محرک خوب برای آزاد شدن گازهای معده بعد از غذا استفاده شود. به سادگی می‌ توانید آن را به غذاها اضافه کرده و همچنین از آن برای تهیه چای استفاده کنید.

سماق

پودر سماق معمولاً به همراه گوشت مصرف می‌ شود. سماق دارای خواص ضد قارچی، ضد میکروبی و آنتی ‌اکسیدان قوی است که می ‌تواند در مقابله با علائم پیری و برخی از انواع سرطان موثر باشد. این ادویه برای درمان عفونت ‌های قارچی و میکروبی نیز بسیار مفید است. همچنین، سماق می ‌تواند کلسترول و قند خون را کاهش دهد و برای افراد مبتلا به دیابت و چاقی نیز مفید باشد.

جوز هندی

این ادویه دارای خاصیت آرام بخش است و در درمان افسردگی و اضطراب بسیار مفید است. جوز هندی همچنین تقویت کننده سیستم گوارش و دفع ادرار است و می ‌تواند از تشکیل سنگ ‌های کلیوی جلوگیری کند.

میخک

میخک به عنوان یک ادویه در پلوها استفاده می‌ شود و دارای عطر دلپذیری است. این ادویه خاصیت بی حس کنندگی دارد و برای کاهش درد دندان، درمان سرفه و سرماخوردگی، بهبود سوء هاضمه، کاهش نفخ معده و روده مفید است.

ریشه شیرین بیان

شیرین ‌بیان به دلیل خاصیت ضد التهابی، می‌تواند درد و التهاب را کاهش دهد، اما اگر شما دارای بیماری قلبی، دیابت یا فشار خون بالا هستید، بهتر است از مصرف آن خودداری کنید.

رزماری

رزماری دارای خواص ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی است و به عنوان یک داروی گیاهی برای جگر شناخته می‌ شود. می‌ توانید رزماری را به غذاها، مرغ و سوپ‌ ها اضافه کنید تا از خواص آن بهره ‌مند شوید.

دارچین

دارچین می‌تواند به کنترل سطح انسولین در خون کمک کند. مصرف کمی دارچین را به عنوان بخشی از صبحانه خود می ‌توانید در نظر بگیرید. دارچین به عنوان یک ماده شبه انسولین عمل کرده و می ‌تواند گیرنده‌ های چربی و سلول ‌های عضلانی را تحریک کرده، باعث خروج قند اضافی از خون و ذخیره آن در سلول‌ ها شود.

گلپر

گلپر به عنوان یک طعم ‌دهنده خوب برای غذا ها و خوراکی ‌ها مورد استفاده قرار می ‌گیرد و خواص دارویی متعددی نیز دارد. این گیاه دارای خاصیت ضد قارچی و ضد میکروب قوی است که می ‌تواند عفونت ‌های قارچی را درمان کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. همچنین، گلپر دارای خاصیت ضد التهاب است و می‌ تواند در کاهش درد های مفصلی و آرتریتی مفید باشد.

پیازچه

پیازچه حاوی مواد مغذی ای همچون کولین و اسید فولیک است. کولین یکی از ارزشمند ترین مواد مغذی است که برای سلامت مغز و عملکرد عصبی مفید است و اسید فولیک نیز برای سلامت عمومی بدن، به ویژه برای سیستم عصبی مرکزی و سیستم ایمنی بدن مهم است.

سخن پایانی

ادویه‌ ها و گیاهان دارویی حاوی فواید بسیار زیادی هستند و می ‌توانند به عنوان درمانگرهای طبیعی در روزمره مفید باشند. بهتر است این ادویه ‌ها را به طور منظم و به میزان مناسب در رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از خواصشان بهره ‌مند شوید. ادویه‌ ها علاوه بر خواص درمانی بسیاری که دارند می توانند عطر و طعم فوق العاده ای را به غذا های شما ببخشند.